Glädje & sorg

Har tyvärr inte orkat uppdatera så mycket som jag trodde jag skulle orka från början...

Men nu ska jag berätta för alla som inte redan vet vad som har hänt sen i torsdags.

Som jag skrev i torsdags så konfererade läkarna ganska mycket om hur dom skulle agera.
Jasmine hade redan då varit på väg ut i nästan 2 veckor och utan fostervatten i säkert över 1 vecka, hon var dock mycket livlig och hade fortfarande bra flöde genom navelsträngen, men ändå dåliga prognoser.

Våran gynläkare på förlossningen meddelade till slut på torsdagen att Jasmine skulle få hjälp att komma ut på fredag morgon
och man hoppades att våra två andra tjejer skulle få vara kvar ett tag till.
Dom hade varit så stabila under hela tiden plus att dom nu hade fått tillgodose sig med hela engångsdosen cortison som Randa fick vecka 23 plus 0, vilket skulle hjälpa till med lungmognaden.
Om Jasmine hade fått möjlighet att tillgodose sig med cortison visste man inte.
Det man visste var att om Jasmine inte orkade mer inne i magen så skulle det med stor säkerhet även påverka Noor & Elmina negativt oxå.
Så alternativen var små. Bättre att kotrollerat hjälpa Jasmine ut och hoppas på att Noor & Elmina fick vara kvar utan att deras tillstånd försämrades.

Vecka 23 plus 2 kl. 02.00 Natten till Fredagen var det som att Jasmine själv tyckte att det räckte, mera rörelser än normalt och sammandragingarna var tillbaka.
Ingreppet tidigarelades och Randa & jag fick åka upp på operation. Ingreppet var inget snitt utan vaginalt men med mycket hjälp och Randa var helt bedövad från navel och neråt, så hon behövde inte hjälpa till.

Kl 09.12 förlöstes Jasmine 26 cm lång med en vikt på endast 515 gram. Hon visade tydliga tecken på att hon ville hänga med ett tag till.
Barnläkarna var redan på plats och redo att ta hand om henne.
Men ganska tidigt fick man problem med att hjälpa Jasmine med andningen, hennes lungor var inte alls utvecklade för att vara i våran värld.
När läkarna förstod detta fick jag hålla i Jasmine och hon somnade lugnt in och lämna oss efter ett mycket tappert försök men med alldeles för lite föruttsättningar.

Jasmine blev bara några minuter gammal men lämnade ett starkt intryck på både mig och Randa och säkert många fler som har fått uppleva hennes styrka under 2 veckors tid
då flera läkare bara gav henne ett dygn. Hon höll ut tills vi passera vecka 23 och gav Noor & Elmina mycket värdefull tid. Jasmine blev en liten hjälte för hennes systrar.

Trotts sorgen fanns det nu endå hopp om att Noor & Elmina skulle få det lugnt, livmodern hade dragit ihop sig efter Jasmine och det såg hoppfullt ut.
Men ganska snabbt ändrades allt, Randa började blöda och sammadragningarna var tillbaka,
efter enu ett UL så visade sig Noor vara nästa på tur och blödningarna tydde på att moderkakan oxå började släppa.
Randas blodvärden sjönk snabbt och det började bli bråttom att få ut våra två tjejer som var kvar.
Och från att först ge Randa livmoderlugnande medicin så sattes det nu in medicin för att få rikligt med värkar istället.

Nu snurrande det mycket jobbiga tankar. Skulle Noor & Elmina sluta som Jasmine?

Men så här blev det...

Kl 14.47 med axeln först föddes Noor med en vikt på 460 gram, Hon visade direkt att hennes lungor var att räkna med,
hon överaskade barnläkarna och gav oss ett lugnande besked  genom att skrika lite innan hon blev intuberad.

Kl 15.02 efter mycket dramatik och ett misslyckat försök att komma ut med armen först
och sedan lite tillrättavisning av en mycket duktig gynläkare så föddes Elmina med en vikt på 357 gram. Lite mer tagen av ankomsten och med en mindre blodförlust så visade Elmina kraft och stabiliserade sig snabbt efter lite extra blod och stöd av helt otroligt duktiga barnläkare.

 


Sorg, oro & glädje är väl det enklaste sättet att beskriva våran tillvaro nu.

Noor & Elmina är i trygga händer på neonatalen och dom har klarat första dygnet mycket bra, bättre än förväntat enligt läkarna.
Men läkarna säger att det är timme för timme ett tag framöver och vi ska räkna med tuff tid framför oss och en vårdtid på minst 4 månader innan våra små tjejer har möjlighet att komma hem.

Jag vet inte riktigt hur mycket jag kommer blogga framöver, kanske skriver lite hur det går för våra små tjejer om jag känner att det finns tid och ork.
Tror att jag och Randa måste landa lite nu först.


Och tack så jätte mycket för allt stöd vi fått fram till nu, kommer troligen behöva en hel del till tyvärr.

Ni får oxå en liten och då menar jag LITEN bild på Noor när hon håller mamma i handen.

Puss & kram/ Björn






Kommentarer
Postat av: Fan ingeberg

Många många styrkekramar från oss!!! Alla tankar går till er! Kram kram från fam. Ingeberg

2011-10-16 @ 09:36:24
Postat av: Madde D

Mina älskade vänner!! Jasmine va så tapper... Håller allt jag har för er och era fina tjejer, Noor och Elmina!

Miljoner kramar till er!!

2011-10-16 @ 09:52:59
Postat av: Elin fias lillesyrra

Hoppas allt går bra för er!!!!

2011-10-16 @ 10:11:11
Postat av: karin

man blir helt stum. skickar alla mina krafter till er och era små under. liten, liten noor men hur söt som helst. nu får du och syster växa på er och bli lite starkare. många pussar och kramar./ Karin

2011-10-16 @ 10:13:55
Postat av: Jeanette

Jasmine, en sån tapper storasyster som kämpade på för sina systrars välmående.



<3 Fast ni inte ser mig

Så är jag alltid där

Någonstans runt om er

I universums stora sfär

För jag färdas över ängar

Bärs upp av en vind

Tittar till er och flyger ner

Och ger en puss på er kind <3



All kärlek till er Randa & Björn!!

2011-10-16 @ 10:57:57
Postat av: Helena

Önskar er all lycka och styrka. Beklagar sorgen efter lilla Jasmine men vill också gratta er till era två andra flickor.



Krama varandra!

2011-10-16 @ 12:05:45
Postat av: Birgitta

Vi tänker på er....

2011-10-16 @ 12:11:44
Postat av: Anonym

Svårt att föreställa sig vad ni går igenom, men det berörde mig starkt.

Det går åt mycket energi till all sorg, oro och glädje. Ni verkar starka trots omständigheterna, så hur svårt det än kan vara stundvis, fortsätt ge varandra hopp, styrka och kärlek.

Ber för er / Raffe

2011-10-16 @ 12:31:27
Postat av: Anita

Grattis till era små under, så tråkigt att Jasmine vart ett änglabarn så fort..Hon var en tapper liten hjältinna som gav all sin kärlek och styrka till er och sina småsystrar..Hon finns runtomkring er i allt som rör hennes älskade familj.



Styrkekramar till er Randa & Björn <3<3<3

2011-10-16 @ 13:20:03
Postat av: Lilli

Beklagar sorgen. Och LYCKA till med de andra två! Nu kommer jag gå och tänka på er hela dagen. Minst

2011-10-16 @ 13:44:45
URL: http://curiousme.blogg.se/
Postat av: Sara med Loke & Nike

Så gripande att läsa om vad ni gått igenom - jättestort grattis till era fina flickor! <3 Förstår att det måste vara galet mycket känslor! Såå sorgligt med Jasimina - jag beklagar.. vila i frid lilla flicka.. Sköt om er på allra bästa sätt! Stor kram från Sara!

2011-10-16 @ 16:16:21
URL: http://www.rottismalle.blogspot.com
Postat av: Anita Bäckström

sorg och glädje går oftast hand i hand och Jasmine blev verkligen en hjälte för sina systrar och föräldrar:( en underbar bild på lilla Noor.

ljuset brinner varje kväll för er alla

<3<3<3

2011-10-16 @ 17:27:10
Postat av: Elin

Nej, gud så liten liten! Lycka till med allt

2011-10-16 @ 18:47:54
URL: http://klaraochjag.blogg.se/
Postat av: Hanna & robin & felicia

Många tankar å kramar från oss!!<3

2011-10-16 @ 19:14:24
Postat av: Mait Nordin

Beklagar sorgen...

Grattis och massor med styrkekramar till dom andra 2 små tjejerna



Kram till er alla!

2011-10-16 @ 19:58:04
Postat av: Karin 1+trillingar

Å nu faller det tårar! Beklagar sorgen! Ta nu hand om er! Sänder över styrkekramar till de 2 små tjejerna som kommit till världen!

2011-10-16 @ 21:15:06
URL: http://Blogg.Karinco.se
Postat av: Anna

Skickar massa styrkekramar jag också <3

2011-10-16 @ 21:33:25
URL: http://desenastetankarna.blogg.se/
Postat av: camilla

Håller tummarna och tänker så på er!

2011-10-16 @ 22:10:56
Postat av: Anneli Broo

Ta hand om varandra! Och ni har många fina vänner runt omkring er! Prata med dem, gråt, gläds med dem i allt som är just nu. Krama de två små tjejerna ifrån mig!!! Och även till er, så klart!!! / Anneli

2011-10-16 @ 22:30:20
Postat av: Linda uska på Hs

Hej fina ni!Vilken liten kämpe eran jasmine va!!Hjälpte sina systrar lite på vägen.,Grattis så jätte mycke till era flickor!!Vilken liten tjej som håller sin fina mamma i handen!!Vi har tänkt på er sen ni åkt,kommer följa eran resa här igenom.Jag skickar massa kramar och styrka till er!!Är så glad jag fick träffa er och önskar er all lycka för det är ni värda!!

2011-10-16 @ 22:45:13
Postat av: Emelie

Grattis till flickorna.

Beklagar sorgen med ena lilla flickan.

Hon väntade för att se till att sina systrar skulle klara sig.



All ork och energi till er nu. Tuff tid som väntar, men ni ska se.

Snart är ni hemma med era små töser. :)



Lycka till nu, väntar på fler bilder och inlägg om hur det går och hur ni mår så fort ni känner att ni orkar!



2011-10-16 @ 23:04:20
URL: http://mammatillheily.bloggplatsen.se/
Postat av: Annica

Har bara följt på håll allt som hänt, men mina tankar är med er dag o natt trots att vi knappt är bekanta.



Fick ett tips om denna blogg, om ett par tvillingar som föddes i v 23+5, de är nu 4 år gamla. Den kanske kan ge er hopp om en framtid - även fast det är en dag i taget som räknas nu: www.mirakeltvillingar.wordpress.com



Jag fortsätter hålla mina tummar till era 2 små tjejer o tänder ett ljus till deras tappra storasyster som denna text jag tillägnar:



"An Angel, in the Book of life,

wrote down your babys birth

And whispered as he closed the book

too Beautiful for earth"



///Annica Siljeström

2011-10-17 @ 01:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0