Undrar hur mycket man klara av...

... I fredags hade det precis gott en vecka sen Randa skrev det senaste inlägget.
Både jag och Randa kände nog att den värsta oron hade lagts sig lite, inga större motgångar, tvärtom.

Elmina framförallt hade visat fram fötterna, hon syresatte sig bra trotts sina små och som läkarna alltid säger: omogna lungor... Ätit kissat och bajsat hade båda tjejerna nu gjort och för så tidigt födda småttingar är det stora steg mot ett liv utanför mammas trygga mage.

Vi skulle nu precis efter att Randa uppdaterat bloggen träffa flickornas ansvariga läkare inför helgen.
Han hade jobbat på in i det sista för att göra klart de sista undersökningarna som görs regelbundet under veckan.
Röntgen av lungor, blodvärden, blodgaser och ultraljud på hjärnan.

Både jag och Randa var självklart lite besvärade av detta möte som oftast inte inger några större hopp för framtiden, men vi hade under veckan oxå förstått att läkarna framför allt ville göra oss medvetna om alla risker med för tidigt födda barn. Mest oroliga var vi för Noor som inte hade lika fin syreupptaging i sina små lungor som Elmina.

Men det blev mycket värre än vad vi kunde tänka oss...

Läkaren gjorde klart för oss ganska att det inte såg bra ut...
Vi tänkte direkt att det handla om Noor och hennes andnings problem, Elimina hade det ju gått så bra för.
Men under eftermiddagens undersökningar, samtidigt som vi hade en bra känsla av att en vecka var avklarad upptäckte läkarna en kraftig hjärnblödning på Elmina.

En blödning som var så stor att det inte gick att placera i grad av allvar, utan som mer visade på att Elmina inte skulle överleva.
Blödningen hade kommit snabbt, och trotts att läkarna ganska tidigt varnat oss för blödingsriskerna blev även dom överaskade av denna upptäckt...

Jag och Randa var i chock... Våra läkare förklarade för oss att det inte fanns några åtgärder utan att var nu lite upp till oss när det var dax att ta farväl till våran Elmina.

Resten av Fredagen var ett kaos för oss båda. Många tårar och många långa samtal med nattens jourläkare som fick upprepa allt om och om igen för att man skulle kunna greppa det som hänt på något förstående sett...
Elmina visade ju ingen för oss... Och innan vi gick för ett försök till sömn var hon fortfarande samma pigga lilla tjej som fortfarande visade bättre mätvärden än storasyster Noor...

Tidigt på lördag morgon ringde IVA-personalen till våra mobiler... Vi sprang in till våra tjejer och då blev det mer klart för oss.

Elmina hade snabbt blivit mycket sämre. Pulsen och syremättnaden var riktigt dålig och man såg på hela Elmina att hon inte mådde bra längre...
Våran läkare som skulle jobba dag på lördagen förklarade att det troligen skulle gå ganska snabbt nu.

Efter klockan 12 någon gång och med Randas systrar och två av mina närmaste vänners närvarande stöd valde jag och Randa att låta Elmina få somna in för sista gången.

Det blev ett sorgligt och smärtsamt, men väldigt lugnt avslut och farväl...
Troligen oxå det bästa för Elminas skull...



Randa och jag är i en konstig situation nu...

Oron för hur det ska gå för Noor har vissa stunder varit outhärdligt, vi vet ju nu hur snabbt och illa det kan sluta.
Sorgen för Jasmine och Elmina är hela tiden med oss, men just nu vill man vara stark och finnas här för Noor.

Men någonstans finner man hopp och för min del kom lite tillbaka idag då Noor öppna sina ögon för första gången och tittade på mig nu ikväll... Magisk känsla som man vill hålla fast vid...


Vi stöttar varandra väldigt mycket nu.
Men utan alla andra runt om oss som både är här eller bara skänker en tanke hade vi nog inte kunnat kämpa vidare. Jag vet inte riktigt hur vi ska kunna tacka er tillräckligt mycket för de stödet, men tacksamma är vi.

Jasmine & Elmina kommer att få vila i minneslunden i Rosenlund.


Kram/ Björn




Kommentarer
Postat av: Miriam

finner inga ord att beskriva hur berörd jag blev av er berättelse håller mina tummar och tår att det går bra med er flicka och beklagar sorgen för era andra flickor.

2011-10-26 @ 03:05:21
Postat av: Anneli Broo

Jag vet inte hur många kramar jag vill skicka till er...men jag vill att ni ska veta att de är hårda,mjuka och varma och att de aldrig tar slut.../ Anneli



2011-10-26 @ 08:12:11
Postat av: Annelie

Finns inga ord! Men styrkekramar till er! Må era två fina prinssesor vila i frid och all lycka hopp och styrka till Lilla Noor! Kämpa gumman!

2011-10-26 @ 08:32:54
Postat av: Fam Ingeberg

Styrke kramar till er.... Fam Ingeberg går till minneslunden i kväll och tänder 2 små ljus för era små flickor. Om jag kunde skulle jag krama er båda hårt och länge nu...ni finns i våra tankar hela tiden!

Många många många kramar från fam Ingeberg

2011-10-26 @ 08:43:58
Postat av: Dannie

ska tända ljus för båda era änglar <3 <3 va inte rädda för å höra av er om det finns nånting, vad som helst(!), som ni behöver lr man kan göra för å hjälpa! tänker på er! kraam dannie

2011-10-26 @ 13:52:42
URL: http://rapportfranrannstenen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Det finns inga ord..jag vill bara säga att jag tänker på er, och hoppas ni får behålla Noor..Stor styrkekram till er! Ni är så starka!

2011-10-26 @ 14:28:12
Postat av: Anna

Ibland önskar jag som läsare att jag kunde göra mer än att vara skriva nån rad... Tårarna rinner ner för kinderna, och ni ska veta att alla mina tankar går till er. Ni är verkligen starka som måste ta er igenom dessa traumatiska händelser! Ska hålla tummar och tår för lilla Noor. Skickar många många styrkekramar <3

2011-10-26 @ 15:40:52
URL: http://desenastetankarna.blogg.se/
Postat av: Camilla.Ö

Randa & Björn, ni e så otroligt starka! Inte en dag som jag inte tänker på er o undrar hur ni har det...Ta hand om varandra!

2011-10-26 @ 15:45:20
Postat av: Birgitta

Tänker på er, det finns inga ord som kan beskriva den sorg som nu finns...Ni är starka som orkar ge oss som fått följa eran jobbiga situation uppdateringar på bloggen, men nu får vi be alla tilsammans för att det går bra med Noor... Kramar till er från oss..

2011-10-26 @ 17:02:35
Postat av: Anita Bäckström

finner inga ord längre, är bara genomledsen för er omänskliga situation. Täner två ljus i minneslunden till helgen<3<3<3

2011-10-26 @ 17:08:23
Postat av: Maria

Finner inga ord men tänker på er, ni är så otroligt starka. All kärlek o styrka till er <3

2011-10-26 @ 17:18:06
Postat av: Karro

Skickar all kärlek och styrka jag har till er. <3

2011-10-26 @ 18:12:13
Postat av: Camilla

Önskar så att jag kunde göra något åt er situation. Mina tankar går till er!

kram

2011-10-26 @ 20:35:29
Postat av: Annica

Lite konstigt, jag var vid den nya minneslunden i söndags, la dit en änglaprydnad, blommor o ljus till lilla Jasmine... o nu får jag läsa om Melina - o när jag tänker efter så var det faktiskt 2 änglar på prydnaden, så de har varandra där också era små flickor. Den 3e pelaren står de vid, i lunden bredvid ljustes kapell.



Vet inte med er, men jag fann det på ngt sätt rätt. De ska ha varsin ängel, annat går ju inte.



Hoppas ni har allt stöd ni behöver och jag/vi tänker på er varje dag. Håller alla tummar o tår x 5 här hemma nu för att allt ska gå bra för lilla Noor <3



Kramar/ Annica, den avlägset bekanta, med familj

2011-10-26 @ 21:04:02
Postat av: Therese Larsson

Beklagar sorgen över era flickor och hoppas att allt går bra för er lilla Noor. Tänker på er! många kramar och styrka.

2011-10-26 @ 21:45:22
Postat av: Johanna

Kan inte ens föreställa mej hur det känns att gå igenom det ni nu går igenom! Beklagar verkligen sorgen för era 2 små fina änglar <3

Jag ber för Noor o hoppas verkligen att hon ska få stanna kvar i livet med sina fina starka föräldrar!

Tänker på er dagligen! Fick höra om er historia av en gemensam bekant/vän.

2011-10-26 @ 22:14:29
URL: http://jojossmultronstalle.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Älskade ni. Hur mycket ska ni behöva gå igenom. Jag hoppas så innerligt att lilla Noor klarar sig.



Massa kramar och kärlek..

2011-10-26 @ 22:43:52
URL: http://mammatillheily.bloggplatsen.se/
Postat av: johanna

o herregud. ur mina ögon rinner det tårar, och då kan jag bara undra hur det känns för er.. finns inte ord! =( hoppas era ängla barn får det bra i himmelen.. va så starka ni bara orkar nu! tusen stärkande kramar från johanna

2011-10-26 @ 23:16:19
Postat av: Karin 1+trillingar

Å nu faller det tårar! Går inte ens i sin vildaste fantasi förstå vad ni går igenom. Man inser hur orättvist livet är! Hoppas nu att lilla Noor orkar kämpa vidare! STYRKEKRAMAR TILL ER!

2011-10-27 @ 11:38:42
URL: http://blogg.karinco.se
Postat av: Cicci A

Vet inte vad jag ska skriva. Inga ord känns tillräckliga. Sitter på jobbet och läser om er, tårarna gör att mascaran rinner nerför kinderna.

Jag och barnen kommer tända två ljus i minneslunden för era prinsessor och ett ljus hemma för Noor som kämpar för att få stanna kvar hos mamma o pappa.

Skickar tankar,värme och styrka till er och er lilla flicka.



Varma kramar Cicci

2011-10-27 @ 15:35:12
Postat av: Mary Jane

Åh Björn, jag hade ingen aning..



Jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt ni har det, men jag beundras av er styrka!

Mitt mammahjärta dör.. Det borde inte finnas sån tragedi i världen..



Givetvis tänder jag ljus för era små änglar som fick alldeles för lite tid på vår jord, och all styrka till Noor. Må hon finna styrka nog att få en chans här i livet.



Mina tankar går till er!



Kram

2011-10-30 @ 20:37:04
URL: http://mscortez.blogg.se/
Postat av: dissertation editing

Må era två fina prinssesor vila i frid och all lycka hopp och styrka till Lilla Noor!

2011-11-29 @ 14:29:23
URL: http://editingwritingservices.org/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0